Archief voor november, 2007

Kadootje!

26 november 2007

Zaterdag was het dan zover, Sinterklaas had via Irmscher zijn TNT-piet langs gestuurd voor een prachtig pakketje. Dus pap en ik meteen blij als 2 kleine kinderen op pakjesavond aan het uitpakken. In het pakketje zaten de lang verwachte rolbeugels, motorkapscharnieren, wat schroefjes en 2 Irmscher-petten. Die petten zie je beslist nog een keer langsflitsen.

Kadotje

Echt heel veel grote veranderingen zijn er deze week niet gebeurd. De ventilator is in het dashboard gemaakt en we hebben de bovenkant van de bijrijders beenruimte dichtgemaakt. Op een vrij momentje heb ik het reservoir voor de ruitensproeier en voor de koelvloeistof bevestigd. En ja hoor, toch nog een authentiek onderdeel onderdeel: Lotus, waar het allemaal met de sevens (<- klik voor meer info) mee begonnen is.

Lotus koelvoeistofreservoir Reservoirs

De voorwielophanging was nog gewoon bloot ijzer, daar moest dus nog iets aan gebeuren. Afgelopen zaterdag hebben dit allemaal geschuurd, afgeplakt en gespoten, het resultaat mag er zijn!
Ophanging voorVoorwielophanging zwart

Aan het eind van de middag, toen alles gespoten was, hebben we de rolbeugels er even opgeschroefd. Wat ziet dat toch mooi uit, 2 RVS gepolijste beugels op de auto.

Rolbeugels

Zondag hebben we de bevestiging van de rolbeugels verder afgemaakt. Ook zit de zekeringshouder (inclusief de relais) nu in de auto, er komt toch nog best een tros kabels in het dashboard.

Zekeringhouder

Besturing en ophanging achter

20 november 2007

Na een overlopende mailbox van mails met verzoeken om een update, zal ik er snel maar weer eentje plaatsen. Helaas is dit er van het weekend niet van gekomen door het drukke zoep-schema. Vorige week kon er begonnen worden aan de besturing van de auto. Bij zo’n lekker krappe auto kronkelt dit dus mooi langs de zijkant omhoog. Op de 2e foto is ook goed de hoofdremcilinder te zien.

Besturing Stuurstang

De kabelboom is, zoals te zien op de foto’s, ook droog in de auto gelegd, deze moet nog vastgemaakt worden. Deze hangt nu nog een beetje als een bord ontplofte spaghetti in en uit de auto. Helaas hebben we toch nog wat ford onderdelen gevonden aan de auto, maar dat mag de pret niet drukken. Het zijn slechts de achterremmen, handremkabel en de dop op het remvloeistofreservoir. Gelukkig zit er wel weer een Opel handrem aan die kabel, dus die onderdelen blijven geheim. De oplettende kijker zal natuurlijk in de gaten hebben wat er met de handrem aan de hand is.

Handrem

Juist, deze zit aan de rechterkant, dus alleen bijrijders gewenst die zich niet uit angst overal aan vastgrijpen.

Om maar even bij het interieur en aparte plaatsen te blijven, waar is een auto zonder contactslot. Deze is er ook ingezet, op de stuurstang voor het stuurslot en komt krapjes tussen de benen. Hij is alleen maar om het contact aan of uit te zetten, starten gebeurd straks door middel van een mooi knopje op het dashboard.

Contactslot

Zaterdag heb ik me uitgeleefd op de achteras, het (verkeerde) diff hangt er nu tijdelijk in. Ja, ik weet het, het is lelijk en geroest, we zijn nog op zoek naar een goed diff. Wat er nu inzit komt uit een omega 3000 en heeft een 3,7 overbrenging en 45%sper, deze past ook perfect, hij heeft alleen iets een verkeerde overbrenging.

Diff

Gezocht: Omega A differentieel met 45% sper en 3,9 overbrenging. Dit type heeft gezeten in de omega A 1.8 en 2.0 als ik me niet vergis.

De rest van de dag heb ik de ophanging, wieldragers, lagers en flenzen in elkaar geperst en gemonteerd samen met de mooie gele KW veren. Op de rechtse foto is goed te zien waar de aandrijfas eraan geschoefd wordt, deze hebben we alleen nog niet.

Wieldrager AchterwielophangingBinnenkant achterwielophanging

Een stang van de ophanging had ik even professioneel verneukt, maar buurman Jac heeft het weer netjes gerepareerd. Eind van de middag kon het laswerk gespoten worden en niemand die meer weet waar het foutje zat. Aan 1 kant is de remschijf en klauw ook alvast gemonteerd.

Achterwielophanging met rem

Dus, als nog iemand een adresje heeft voor dat differentieel, we horen het graag, want ze zijn erg lastig te vinden.

Hij krijgt al body

10 november 2007

Zo, vandaag en afgelopen week ijverig bezig geweest. Na de aluminium beplating aan de binnenkant was het tijd voor het bodywork. Dit moet eerst netjes passend gemaakt en uitgericht worden, daarna moeten alle details erin geboord worden zoals de scharnieren, tankdop enz. voordat alles gespoten kan worden. Zoals misschien wel al wel duidelijk was, Irmscher is zo Duits als het maar kan, dus ook een Duitse bouwhandleiding. Dus moet af en toe het gereedschap geruild worden voor onze goed oude Prisma.

Jim en Harrie

Eerst de kont gepast en vastgeschroefd, vervolgens de zijplaten op de goede plek vastgejengeld. Omdat ik van de week de blindklinkmoerbevestigingstang (mooi woord) van Havol kon lenen (bedankt daarvoor), hebben we de achterspatborden op de plaats gezet. Dit werkt verrekte mooi, door de blindklinkmoer in de polyester van de kont te trekken, kan je het spatbord makkelijk vast- en losschroeven. Vervolgens de neus passen, lijmklem dr op, de motorkap erop leggen en alles verder op elkaar uitrichten en vastzetten. Dat was het werk van afgelopen week zo’n beetje.

Resultaat t/m 10-11

Vanmorgen de armaturenkaste (dashboard-kast) onder handen genomen. Luchtsleuven erin slijpen voor de voorruit ontwaseming, luchtkanaal erin plakken, ruitenwisseraandrijving en ruitensproeier erin boren. Omdat we toch al aan het stuiven waren met de slijptol, en dat doet het ontzettend met polyester, gelijk even een stuk uit de gep├Ąckwanne gehaald. Dat is de kofferbak, alleen kan er niet meer in dan een luciferdoosje. Om het af te leren voor vandaag de hoofdremcilinder passend gemaakt en er in geschroefd.

Binnenkant

Dashboard