Archief voor december, 2007

De Donor

16 december 2007

Gisteren was het zover, we konden de donorauto voor onze Irmscher op gaan halen. Na een tijdje zoeken en bellen hebben we dan toch een Opel Omega B 2.2l kunnen vinden. Uit deze Omega zal de motor + versnellingsbak gehaald worden. Door een zo goed als complete auto te kopen, heb je ook zeker alle kabeltjes, schroefjes en de hele reutemeteut erbij. Dat is namelijk wel handig als je de onderdelen -wat toch wel belangrijk is om te kunnen rijden- compleet hebt. Rik kon deze dag niet mee dus gingen pap en ik (Jim) op pad. Nu heb ik dus de “eer” om een update toe te voegen aan deze site.

Gisterenmorgen zijn we vertrokken naar de Duitse plaats Paderborn, waar de omega op ons stond te wachten. Het was ongeveer een kilometer of 250 enkel, dus het was nog wel te doen gezien de afstand. De Omega is een slachtoffer geweest van een ongeluk, wat ook wel te zien is, maar ons gaat het er alleen om of de motor nog loopt en dat de auto nog kan rijden. De verkoper heeft even een startaccu eraan gezet en na een paar keer starten liep de motor. Afgezien van dat de uitlaat halverwege los zat en dus een wat ruwer geluid maakte, liep de motor als een zonnetje. Wij tevreden en de auto opgeladen, zodat we alweer aan de terugreis konden beginnen. De rit terug ging in het begin wat stroef door een ongeval op de autobaan, maar we waren voor het donker thuis.

De volgende stap is nu om de motor+versnellingsbak uit de Omega te lepelen en over te transplanteren naar de Irmscher die hierdoor zijn eerste levenslicht zal zien. Hier zullen we natuurlijk ook uitgebreid verslag van doen.

Hieronder zie je nog enkele foto’s van de Opel Omega mét motor.

ra-ra, in welk land zijn we?

voorkantachterkantop transporten klaar voor vertrek

Voorwielen bijna compleet

4 december 2007

Na het ontvangen pakketje met onder andere de motorkap scharnieren, konden we verder met het plaatwerk vast te maken. Op de foto zie je de 2 scharnieren bevestigd. Je ziet ook de sluitingen (die veren) liggen, die straks aan beide kanten ervoor zorgen dat de kap op zijn plaats blijft.

Motorkap scharnieren

Om de voorwielophanging af te maken aan de voorkant, waren aan iedere kant 2 excentrische ringen nodig, die nodig zijn voor de uitlijning van de voorwielen. Een excentrische ring is simpelweg een ring met een gat erdoor, maar dat gat zit niet in het midden. Door die ring te verdraaien kan je de positie van de onderkant van de voorwielen verplaatsen. Op de foto zijn ze te zien, die grijze grote 6-hoekige dingen. De foto is vanuit de onderkant geknipt.

Excentreer ringen

Het was alleen nog een heel gedoe om deze te vinden, en zonder konden we de ophanging niet afmaken. Zoeken, zoeken en nog eens zoeken dus. Gelukkig kwam ik ze perongeluk tegen in de loods, waar ze waren blijven liggen na het spuiten van de draagarmen. In de tussentijd hadden we alvast de fusees in elkaar gezet, hier zie je ze bevestigd in de ophanging. De verchroomde pootjes zijn voor de spatborden.

Voorwielophanging

Ja, en dan zit de ophanging eraan, en dan moeten natuurlijk even de wielen gepast worden. Ziet er wel meteen vet uit. De spatbordjes moeten nu uitgericht worden ten opzichte van de wielen en dan kunnen ze aan de beugels gepolyestert worden. Voor de wielen-freaks:

  • Voorwielen: Velgen 8Jx16 met daarop Toyo Proxes T1-R 205/45 ZR 16 87W
  • Achterwielen: Velgen 9Jx16 met daarop Toyo Proxes T1-R 245/45 ZR 16 94W

Voor de iets minder wielen-freaks, die toch willen weten wat die getalletjes nou allemaal betekenen: Klikkerdeklik

Complete ophanging voor

Op de foto is ook te zien (of juist niet) dat de radiateur met ventilator in de auto is gezet. Hier zit nu nog een stuk karton voor ter bescherming. De gaatjes in de radiateur voor de bevestiging moesten wel even verboord worden, maar daar draait meneer Makita zijn hand niet voor om natuurlijk.

Nu was het natuurlijk ook wel erg makkelijk om meteen even de remklauwen te schilderen als ze nog zo nieuw en schoon zijn. Dit hebben we gedaan met 2-componenten lak.

Remklauwen rood

En hier nog een foto van de zijkant, helaas nog zonder remklauw, dus die moet je er nog even zelf bij fantaseren. Volgende keer zal ik er een foto bij posten mét remklauw .

Voorwiel rechts