Archief voor februari, 2008

Op eigen wielen

21 februari 2008

En nou begint het echt op te schieten. Nadat de motor erin is gekomen ben ik begonnen aan het hele brandstof-gebeuren. De tanks, brandstoffilters, -pomp en -leidingen plaatsen en aansluiten. Dit is toch meer werk dan het lijkt, alle leidingen op maat maken, alle onderdelen op de goede plaats bevestigen en dan alle slangen aan elkaar puzzelen. Nu moet alleen nog de ontluchtingslang naar het actief koolfilter getrokken worden (dat is milieu-rommel die de benzinedampen filtert zodat deze weer de motor in kunnen). Dit is het resultaat:

Brandstoftanks

Nu de motor en versnellingsbak in de auto liggen kan ook de schakelpook aangesloten worden. Voor in de Seven moet de pook wat ingekort worden, dit zorgt natuurlijk ook voor een kortere schakelbeweging. Op de foto is ook de kabelboom in het dashboard en ons mooie stuur te zien (sleutel 16).

Schakelpook en kabelboom

Ondertussen zijn ook de fusees weer terug gekomen! Dezelfde middag hebben Jim en ik de voorwielophanging weer helemaal in elkaar gezet. Toen dat allemaal zat, was het dan zover. We schroefden de wielen eraan, de hefbrug zakte en hij stond voor het eerst op eigen wielen. Wat een mooi gezicht is dat, hij staat een eindje in de veren gezakt, en dan zie je hoe laag zo’n auto wel niet is. Tussen het motorblok en de grond kan je net je vuist rechtop, dus dat wordt voorzichtig over de drempels!

Irmscher op de wielen

Hij rolt overigens perfect en super licht. Maar zo op zijn eigen wielen krijg je het ontzettend in de rug met sleutelen, dus huppekee, weer de lucht in. Hier nog een foto die ik een tijd geleden beloofd heb, mét remklauw:

Voorwiel met klauw

En nog eentje bij 200 km/h:

Draaiend voorwiel met klauw

Verder hebben we nog de handrem aangesloten en gesteld en nog wat aan de kabelboom van de motor veranderd. Alle stekkertjes zijn nu gelukkig duidelijk. Om verder te gaan met de electriciteit hebben we ook alvast de lampen en claxons erop geschroefd. Het aansluiten van de lampen gaat alleen nog niet omdat we pas weten welke kabels waar moeten als we ze doormeten en uitproberen. Nu hangt de neus er ook weer op omdat de zijplaten nog vastgemaakt moesten worden.

Irmscher 7 op de brug Achterspatbord met verlichting

En als finishing touch van dit verhaal, das Hosenrohr! (uitlaatbocht)

Uitlaatbocht / Hosenrohr

Het huwelijk

13 februari 2008

Met een mooie carnaval achter de rug hebben we nu weer alle tijd voor onze Irmscher Seven. Afgelopen zaterdag hebben we eerst het blok gepast om de ophangpunten aan te tekenen die nog geboord moeten worden. We mochten gelukkig bij de leverancier van onze brug een motorkraan lenen, wat het werk toch wel veel makkelijker maakte. Veel dank hiervoor!
Gelukkig kregen we precies op het goede moment bezoek en hulp van Cor (sterke man) en dochter Doret (fotograaf). Zo hebben pap, Jim, Cor en ik heb blok met versnellingsbak erin gevochten, want dat was het de eerste keer. Het past allemaal maar nét. Halverwege moest nog de oliefilter eraf gehaald worden ivm plaatsgebrek.

Motor

En zo zag het eruit toen het blok er tijdelijk in lag:

Motor in de Irmscher

Met de motor in de auto bleek bij de versnellingsbak dat hier en daar nog wat ogen en gietaanzetten weggeslepen moesten worden. Dat scheelt weer kilo’s natuurlijk.
’s Avonds hebben we het blok er weer uitgetild en alles aangepast en geboord waar nodig.

Irmscher met motor en bak ernaast

Zondag was de grote dag, het huwelijk kon voltrokken worden. Met Michiel als Cor-vervanger hebben we het blok er weer in gelegd. Dit gaat de tweede keer toch veel makkelijker. Alles past en nu is het koeling, electronica en brandstofleidingen aansluiten.

Huwelijk voltrokken

Zoals misschien opgevallen is op de foto’s, de voorwielophanging is niet meer compleet. Wegens een productie foutje aan de fusees, zijn de fusees even op vakantie bij Irmscher om aangepast te worden. Het probleem was dat de remklauwen uit het midden van de remschijf stonden, waardoor deze elkaar raakten.